Η Black Friday 2019 πλησιάζει και έρχεται και φέτος γεμάτη μεγάλες προσφορές για τους καταναλωτές.
Άπαντες την περιμένουν. Είναι η ημέρα των μεγάλων εκπτώσεων που δημιουργούν πανικό και ουρές στο καταναλωτικό κοινό έξω από μεγάλα πολυκαταστήματα και μαγαζιά.
Ένα έθιμο που τα τελευταία χρόνια έχει μεγάλη απήχηση και στην ελληνική πραγματικότητα.
Η Black Friday ορίζεται συνήθως την τέταρτη Παρασκευή του Νοεμβρίου, αλλά πάντα ακολουθεί την ημέρα των Ευχαριστιών. Φέτος πέφτει στις 29 Νοεμβρίου 2019.
Η Black Friday
Οι μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών που παραδοσιακά τα τελευταία χρόνια συμμετέχουν στη Black Friday, εδώ και αρκετές μέρες έχουν ειδικά banner στα online καταστήματά τους, όπου οι καταναλωτές μπορούν να συμπληρώσουν τα στοιχεία τους ώστε να ενημερωθούν νωρίτερα με newsletter για τις προσφορές στα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν.
Οι επιχειρήσεις μέσα από τις ηλεκτρονικές σελίδες τους μάλιστα, προτρέπουν τους καταναλωτές να κάνουν έρευνα αγοράς αρκετές μέρες πριν, να φτιάξουν λίστα με τα προϊόντα που θέλουν να αγοράσουν και να καθορίσουν συγκεκριμένο μπάτζετ.
Το τελευταίο δεκαήμερο έχουν κάνει την εμφάνισή τους στις ιστοσελίδες και χρονόμετρα που μετρούν αντίστροφά μέχρι τη μεγάλη μέρα των προσφορών, ενώ ήδη προβάλλονται τα πρώτα διαφημιστικά σποτ των εταιρειών.
Πηγές της αγοράς αναφέρουν παράλληλα ότι φέτος, ίσως περισσότερο από κάθε χρονιά, θα υπάρχουν πολλές προσφορές και σε διάφορες υπηρεσίες όπως γυμναστήρια, κομμωτήρια, ασφάλειες, φροντιστηριακά μαθήματα κ.α.
Σύμφωνα με την περσινή έρευνα του Black Friday Global, στην Ελλάδα οι πέντε πιο αγορασμένες κατηγορίες προϊόντων κατά τη διάρκεια της Μαύρης Παρασκευής περιλαμβάνουν είδη ένδυσης, υποδήματα, καλλυντικά και αρώματα, ηλεκτρονικά είδη και οικιακές συσκευές.
Επίσης η αποτυχία των ενδιάμεσων εκπτώσεων οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην προσμονή των καταναλωτών για καλύτερες τιμές την περίοδο του Black Friday.
Εκτός από προσφορές, έχει και παγίδες
Εκτός από τις μεγάλες προσφορές, η Black Friday μπορεί να έχει «παγίδες» και ψεύτικες προσφορές, συνεπώς οι καταναλωτές καλούνται να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί.
Πριν από την περσινή Black Friday, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου καλούσε τους καταναλωτές να διενεργούν έρευνες αγοράς για τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν κατά την περίοδο που θα προηγηθεί της αναφερόμενης δράσης, ώστε να διαμορφώσουν οι ίδιοι πραγματική εικόνα του μεγέθους των εκπτώσεων και προσφορών που θα εφαρμοστούν τη Black Friday.
Παράλληλα, οι καταναλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν ότι κατά την ημέρα πραγματοποίησης της δράσης, το όφελος για τους ίδιους από εφαρμογή εκπτώσεων/προσφορών θα πρέπει να προκύπτει σαφώς από τις αναγραφόμενες επί των πινακίδων των προϊόντων τιμών (τιμή πριν και τιμή μετά την πραγματοποίηση της δράσης).
Στις οδηγίες για τη Black Friday επισημαίνεται ακόμη ότι οι έμποροι θα πρέπει να εφαρμόζουν τις σχετικές διατάξεις της Κωδικοποίησης Κανόνων Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (Κανόνες ΔΙΕΠΠΥ) αναφορικά με τις «Πρακτικές πώλησης με μειωμένη τιμή ή παροχή πρόσθετου οφέλους προϊόντων και υπηρεσιών» (βλ. άρθρο 78). Η διαπίστωση παραβάσεων κυρώνεται βάσει των διατάξεων της παρ.9 άρθρο 78 των Κανόνων ΔΙΕΠΠΥ (για είδη μαζικής κατανάλωσης, όπως είδη διατροφής, ατομικής υγιεινής, οικιακής καθαριότητας) και του άρθρου 21 του ν. 4177.13 (για όλα τα άλλα καταναλωτικά αγαθά).
Σύμφωνα με την παρ.2 άρθρο 15 του ν.4177/2013, δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το πενήντα τοις εκατό (50%) του συνόλου των ειδών που διαθέτει κάθε κατάστημα, εκτός αν έχουν εκδοθεί σχετικές αποφάσεις των οικείων Αντιπεριφερειαρχών σύμφωνα με την παράγραφο 3 του ίδιου άρθρου.
Η ιστορία της… Μαύρης Παρασκευής
Ο όρος Black Friday έχει χρησιμοποιηθεί για αρκετούς λόγους κατά το παρελθόν με τον επικρατέστερο από αυτούς να έχει να κάνει με τα κέρδη των επιχειρήσεων, όπου και ανθούσαν κατά τη διάρκεια της συγκεκριμένης περιόδου. Οι ιδιοκτήτες των καταστημάτων ουσιαστικά χρησιμοποιούσαν κόκκινο στυλό όταν σημείωναν στα βιβλία τους τα ελλείμματα και μαύρο όταν είχαν πλεόνασμα.
Ως εκ τούτου και λόγω του ότι κατά τη διάρκεια εκείνης της ημέρας, όλοι χρησιμοποιούσαν το μαύρο στυλό λόγω του αυξημένου τζίρου, η συγκεκριμένη Παρασκευή πήρε αυτό το όνομα.
Σύμφωνα με άλλη εκδοχή που δεν φαίνεται να επικρατεί, ο όρος «Μαύρη Παρασκευή» χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τροχονόμους στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ, προκειμένου να περιγράψουν τη μεγάλη κίνηση που είχε στους δρόμους εκείνη την ημέρα και το φόρτο εργασίας για τους ίδιους, λόγω των εκπτώσεων και της έναρξης της χριστουγεννιάτικης περιόδου.
Ο όρος αυτός χρησιμοποιήθηκε αρχικά στην πολιτεία της Φιλαδέλφειας το 1961 ενώ η πρώτη επίσημη αναφορά έγινε από τους New York Times το 1975. Αξιοσημείωτο βέβαια ότι ακόμη και 10 χρόνια έπειτα υπήρχαν αρκετές πολιτείες των ΗΠΑ που δεν γνώριζαν τι ακριβώς είναι η Μαύρη Παρασκευή. Πλέον όμως τα πράγματα έχουν αλλάξει και η τεράστια αυτή μέρα εκπτώσεων, έχει μετατραπεί σε ένα παγκόσμιο φαινόμενο.
Μετά την Black Friday, η Cyber Monday
Βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τρεις ημέρες μετά την Black Friday, έρχεται η Cyber Monday, μια ακόμα ευκαιρία για φθηνές αγορές, που αφορά τις αγορές που γίνονται αποκλειστικά μέσω διαδικτύου.
Φέτος η Cyber Monday «πέφτει» τη Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου 2019.
Πηγή: fortunegreece.com