Από το 1954 έως το 1999 πέντε άνδρες ντυμένοι καουμπόηδες ήταν οι κεντρικοί χαρακτήρες της διαφημιστικής εκστρατείας της Marlboro. Τρεις από αυτούς πέθαναν από καρκίνο του πνεύμονα, ο τέταρτος από καρκίνο του προστάτη και ο τελευταίος, ο πιο διάσημος, έζησε περισσότερο από όλους, φτάνοντας τα 85 χωρίς καρκίνο. Έκτοτε, η εκστρατεία κατά του καπνίσματος κατάφερε να ενισχύσει τους νομικούς περιορισμούς και τα πρόστιμα και να φέρει φέρει ενθαρρυντικά αποτελέσματα.
Σύμφωνα με την έρευνα “National Health Interview Survey”, το κάπνισμα μεταξύ ενηλίκων στις ΗΠΑ (ηλικίας ≥18 ετών) μειώθηκε από 20,9% το 2005 σε 15,5% το 2016. Ωστόσο, σχεδόν 38 εκατομμύρια Αμερικάνοι ενήλικες κάπνιζαν τσιγάρα (“καθημερινά” ή “κάποιες ημέρες”) το 2016. Η ίδια τάση περιγράφεται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, ο οποίος προβλέπει παγκόσμια μείωση του καπνίσματος. Η έκθεση του ΠΟΥ δείχνει ότι το 2015 υπήρχαν 29 εκατομμύρια λιγότεροι καπνιστές σε σύγκριση με το 2000. Ακόμη κι έτσι, περίπου 1,1 δισεκατομμύρια άνθρωποι – το 20% του πληθυσμού ηλικίας άνω των 15 ετών – είναι ενεργοί καπνιστές.
Ο Tommaso Di Giovanni, Διευθυντής Παγκόσμιας Επικοινωνίας της Philip Morris International (PMI), έχει παρόμοια άποψη, καθώς ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας αναγνωρίζει ότι ο αριθμός αυτός δεν πρόκειται να μειωθεί την επόμενη δεκαετία, παρά τις εκστρατείες που ενθαρρύνουν τους καπνιστές να το κόψουν και την αύξηση των ρυθμιστικών περιορισμών.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η PMI επένδυσε σημαντικά στην έρευνα & ανάπτυξη, έτσι ώστε να προσφέρει στους καπνιστές τη δυνατότητα να συνεχίσουν να καπνίζουν αλά με λιγότερους κινδύνους για την υγεία.
Αυτό είναι το γενικό πλαίσιο στο οποίο δημιουργήθηκε το IQOS 3 και το οποίο περιλαμβάνει συσκευές θέρμανσης καπνού και οι κατασκευαστές αφήνουν να εννοηθεί ότι θα ακολουθήσουν αναβαθμισμένες εκδόσεις όπως ακριβώς συμβαίνει με τα προϊόντα προηγμένης τεχνολογίας. Επομένως, βγάζει νόημα όταν ο Tommaso Di Giovanni μας εκτιμά ότι “το 2018, η PMI είχε ήδη 6,6 εκατομμύρια χρήστες” και όχι καπνιστές.
Στην καρδιά του IQOS, υπάρχουν εξελιγμένα ηλεκτρονικά συστήματα που θερμαίνουν ειδικά σχεδιασμένες μονάδες καπνού. Σύμφωνα με την PMI, το IQOS θερμαίνει τον καπνό ακριβώς όσο χρειάζεται για να απελευθερώσει έναν γευστικό ατμό που περιέχει νικοτίνη αλλά χωρίς καύση του καπνού. Ενώ ο καπνός σε ένα τσιγάρο φτάνει σε θερμοκρασίες άνω των 600 ° C, δημιουργώντας καπνό μαζί με υψηλά επίπεδα επιβλαβών χημικών ουσιών, το IQOS θερμαίνει καπνό σε πολύ χαμηλότερες θερμοκρασίες, μέχρι 350 ° C, χωρίς καύση, φωτιά, τέφρα ή καπνό. Για το λόγο αυτό, τα επίπεδα επιβλαβών χημικών ουσιών μειώνονται σημαντικά σε σύγκριση με τον καπνό των τσιγάρων.
Μπορεί να ακούγεται εύκολο να κάνετε μια μπαταρία να λειτουργεί έτσι ώστε να διατηρεί σταθερές θερμοκρασίες για να θερμαίνετε τον καπνό, αλλά δεν είναι. Ο στόχος είναι να θερμαίνει με πολύ ακριβή τρόπο και να ελέγχει ταυτόχρονα τη θερμοκρασία με ένα μόνο εξάρτημα. Η απάντηση προήλθε από μια τεχνολογία που χρησιμοποιείται ευρέως στην αυτοκινητοβιομηχανία ως αισθητήρας θερμοκρασίας που έχει προσαρμοστεί από την PMI ώστε να ανταποκρίνεται στις βασικές απαιτήσεις. Ούτε είναι απλό να δημιουργήσετε ένα καλά ισορροπημένο αρωματικό μίγμα μονάδων έχοντας πάντα την ασφάλεια κατά νου, αλλά όχι εις βάρος της ευχαρίστησης. Δεν είναι περίεργο το γεγονός ότι η PMI έχει ήδη επενδύσει 6 δισεκατομμύρια δολάρια στην έρευνα, την ανάπτυξη προϊόντων και εμπορίου, την παραγωγική ικανότητα, την επιστημονική τεκμηρίωση και τις μελέτες σχετικά με την κατανόηση των ενηλίκων καπνιστών. Οι μονάδες θέρμανσης καπνού παράγονται στην Ιταλία, την Ελλάδα, την Ελβετία, την Κορέα, τη Ρουμανία και τη Ρωσία. Το ιταλικό εργοστάσιο, κοντά στη Μπολόνια, κατασκευάστηκε ειδικά για την παραγωγή θερμαινόμενων προϊόντων καπνού, ενώ στις άλλες χώρες η PMI έχει κάνει μετατροπές στα υπάρχοντα εργοστάσια καπνού για το σκοπό αυτό.
Η PMI δεν είναι η μόνη εταιρεία που προσφέρει εναλλακτικές λύσεις για να αντικαταστήσει τις παραδοσιακές συνήθειες καπνίσματος. Πολλές εταιρείες, μεταξύ των οποίων η British American Tobacco με την GLO, η Japan Tobacco με την Ploom, η Altria Group και η Imperial Brands, επενδύουν μεγάλα ποσά για να πάρουν μερίδιο αυτής της τεράστιας αγοράς.
Ο θερμαινόμενος καπνός και τα ηλεκτρονικά τσιγάρα είχαν εκτιμώμενη συνολική λιανική αξία περίπου 18 δισ. δολαρίων το 2018, έπειτα από δωδεκάμηνη αύξηση κατά περίπου 70%. Ο θερμαινόμενος καπνός είχε τη μερίδα του λέοντος από το σύνολο και ήταν ο κύριος μοχλός αυτής της ανάπτυξης. Αυτές οι δύο κατηγορίες αναμένεται να ξεπεράσουν τα 48 δισ. δολάρια μέχρι το 2023, που όμως είναι ακόμη ένα κλάσμα σε σύγκριση με τα 465 δισ. δολάρια (εκτός της Κίνας και των ΗΠΑ) της εκτιμώμενης αξίας της συνολικής αγοράς νικοτίνης το 2018. Η πρόβλεψη για την αγορά θερμαινόμενου καπνού είναι ότι οι μονάδες ειδικών υγρών και καπνού θα αντιστοιχούν στο περίπου 40% των εσόδων, ενώ στα ηλεκτρονικά τσιγάρα το 76% των εσόδων θα προέρχεται από πωλήσεις συσκευών.
Τα επόμενα χρόνια, οι μεγάλες καπνοβιομηχανίες θα μοιραστούν αυτή τη νέα αγορά μαζί με τους νέους παίκτες του παιχνιδιού, αλλά και οι δύο θα πρέπει να επενδύσουν σοβαρά και να επικεντρωθούν στην τεχνολογία και την επιστημονική έρευνα, ώστε να μειώσουν περαιτέρω όλα τα επιβλαβή συστατικά και να μεγιστοποιήσουν την ευχαρίστηση της εμπειρίας. Η PMI προσέλαβε πάνω από 430 επιστήμονες, μηχανικούς και εμπειρογνώμονες σε περίπου 30 βασικούς κλάδους, όπως η επιστήμη των υλικών, τα ηλεκτρονικά καταναλωτικά είδη, η κλινική επιστήμη και η τοξικολογία. Αυτή η νέα μετατόπιση σημαίνει πρακτικά ότι το μερίδιο αγοράς θα καθορίζεται κυρίως από τις επενδύσεις σε Ε & Α, τα καταχωρημένα διπλώματα ευρεσιτεχνίας και το διαφημιστικό προϋπολογισμό και όχι από τους προμηθευτές καπνού που χρησιμοποιούν οι μεγάλες καπνοβιομηχανίες.
Φαίνεται, ωστόσο, ότι ορισμένες ερωτήσεις θα πρέπει να περιμένουν προτού πάρουν μια οριστική απάντηση. Είναι τα υγρά στοιχεία και οι μονάδες καπνού λιγότερο επιβλαβή για την υγεία του χρήστη; Οι νέες συσκευές θα βοηθήσουν τον κόσμο να περιορίσει το κάπνισμα; Το 2016 το Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας και πιο πρόσφατα τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (CDC) ανέφεραν αύξηση του καπνίσματος σε νεαρότερες ηλικίες, μια ομάδα ανθρώπων που είχαν δείξει σημαντική μείωση των ποσοστών καπνίσματος στο παρελθόν.
Πηγή: Forbes.com