Έχετε σκεφτεί ποτέ πόσο σημαντικό είναι να γνωρίζουμε τα χαρακτηριστικά του περιβάλλοντος στο οποίο δραστηριοποιούμαστε; Το περιβάλλον αυτό μπορεί να είναι πολύ μικρό, όπως η γειτονιά μίας πόλης, ή η πόλη ολόκληρη. Ή, ακόμη πιο σύνθετο, το περιβάλλον το οποίο δραστηριοποιούμαστε μπορεί να είναι μία ολόκληρη χώρα ή και να δραστηριοποιούμαστε σε πολλές και διαφορετικές χώρες παράλληλα.
Ποιο είναι λοιπόν το εξωτερικό περιβάλλον μίας επιχείρησης;
Το εξωτερικό περιβάλλον της επιχείρησής μας αποτελείται από τα βασικά χαρακτηριστικά της καθημερινότητας, της κουλτούρας αλλά και της κοινωνίας που το απαρτίζει. Ή αλλιώς, οι καθημερινές συνήθειες των ανθρώπων που βρίσκονται σε εκείνη τη συγκεκριμένη περιοχή που εμείς διαθέτουμε τα προϊόντα/υπηρεσίες μας.
Γιατί είναι σημαντικό να γνωρίζουμε για το εξωτερικό μας περιβάλλον.
Ας σας αποδείξω τη σημασία της γνώσης αυτής μέσα από ένα παράδειγμα (είναι άλλωστε και ο αγαπημένος μου τρόπος): Ας υποθέσουμε λοιπόν ότι είστε ο υποψήφιός μου πελάτης και σας προσεγγίζω για να σας πουλήσω το προϊόν μου, το οποίο ας πούμε ότι είναι ένα κρασί πολύ καλής ποιότητας.
Δεν έχω κάνει όμως καμία έρευνα και έρχομαι και σας προσεγγίζω μιλώντας σας στα ελληνικά, ενώ εσείς μιλάτε μόνο τη μητρική σας γλώσσα και αγγλικά. Παράλληλα, έρχομαι και σας μιλάω για αλκοολούχο ποτο, τη στιγμή που μένετε σε μία περιοχή όπου κατά μέσο όρο κατοικείται από ανθρώπους που η θρησκεία τους, ή η κουλτούρα τους δεν τους επιτρέπει να πιουν αλκοόλ. Την ίδια στιγμή σας δείχνω τη συσκευασία του κρασιού, στην οποία κυριαρχεί το κίτρινο χρώμα, το οποίο στην κουλτούρα σας αντιπροσωπεύει το χρώμα της απάτης και γενικά της….αποφυγής.
Έχετε καταλάβει φαντάζομαι ότι μιλάμε για την πλήρη καταστροφή έτσι;
Και, προσέξτε, το προϊόν μου ποιοτικά είναι άριστο. Έχω δηλαδή να σας προσφέρω κάτι το οποίο είναι αξιόλογο για κατανάλωση. Αλλά είναι αυτό που λέμε ότι…”δε σας πιάνω πουθενά”.
Ποια χαρακτηριστικά του εξωτερικού περιβάλλοντος αξίζει να μελετάμε.
Σε ένα επιχειρηματικό πλάνο, πριν ξεκινήσουμε οποιαδήποτέ άλλη έρευνα και ανάλυση για την επιχείρηση και τα προϊόντα/υπηρεσίες της, ξεκινάμε πρώτα με την ανάλυση του εξωτερικού περιβάλλοντος, ή αλλιώς τη λεγόμενη P.E.S.T. Analysis. Η ανάλυση αυτή έχει πάρει την ονομασία της από τα αρχικά των ομάδων χαρακτηριστικών που μετράμε. Έτσι καλό είναι κάθε φορά που αποφασίζουμε να δραστηριοποιηθούμε σε μία νέα περιοχή, όσο γνωστή ή άγνωστη κι αν τη θεωρούμε να αφιερώνουμε λίγο χρόνο για να μελετήσουμε τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
(P)olitical:
Ή αλλιώς τα πολιτκά χαρακτηριστικά του τόπου. Κυβέρνηση, τύπος πολυτεύματος, σταθερότητα τόσο του κόμματος όσο και του πολιτεύματος στην Κυβέρνηση της συγκεκριμένης χώρας όπου υπάγεται η περιοχή του ενδιαφέροντός μας.
(E)conomical:
Φορολογία, φάση του οικονομικού κύκλου όπου βρίσκεται η οικονομία (είναι σε κατάσταση ανάπτυξης και ευφορίας ή μήπως σε καθεστώς κρίσης και απαισιοδοξίας), οικονομικό υπόβαθρο κατοίκων.
(S)ocial:
Εδώ είναι και το μεγαλύτερο “ζουμί” της ανάλυσης. Πρέπει να ξέρουμε κάθε φορά που απευθυνόμαστε. Τι είναι αποδεκτό και τι κατακριτέο από τους κατοίκους της κοινωνίας που απευθυνόμαστε; Πως πρέπει να τους προσελκύσουμε ώστε να κινήσουμε το ενδιαφέρον τους και να μη διατρέχουμε τον κίνδυνο να μας απορρίψουν, ή ακόμη χειρότερα να τους προσβάλουμε; Αναλύστε κάθε πτυχή της καθημερινότητας και της κουλτούρας των κατοίκων, ώστε να λάβετε αργότερα σοβαρά υπόψη τα αποτελέσματα της ανάλυσης αυτής στους τρόπους προβολής της επιχείρησής σας στη συγκεκριμένη περιοχή.
(T)echnological:
Ή αλλιώς, πόσο έχει διεισδύσει η τεχνολογία στη ζωή των ανθρώπων στη συγκεκριμένη περιοχή; Σημαντική ανάλυση τόσο στην περίπτωση που προσφέρετε κάποιο προϊόν τεχνολογίας, αλλά και για να επιλέξετε και τον τρόπο προβολής σας στη συγκεκριμένη περιοχή.
Δεν είναι λοιπόν τυχαίο που όταν κάνουμε το πλάνο μίας επιχείρησης για να εισάγουμε κάτι καινούριο στην αγορά, ή να δραστηριοποιηθούμε σε νέες για εμάς αγορές, όλα ξεκινούν από την ανάλυση του εξωτερικού περιβάλλοντος. Δέν έχει σημασία να ξέρω μόνο ότι θέλω να πάω κάπου. Έχει σημασία να ξέρω και πως θα πάω και από τη στιγμή που θα φθάσω εκεί να ξέρω και πως θα συμπεριφερθώ.
Όταν πάω σε ένα “καινούργιο μέρος” καλό είναι να ξέρω τι συνέβαινε εκεί πριν από εμένα αλλά και πως πρέπει να συμπεριφερθώ ώστε το νέο αυτό μέρος να με αγκαλιάσει και να μη με απορρίψει.