Από το 1991 εργάζεστε στο χώρο της Διαφήμισης και του Marketing και το 1996 δημιουργήσατε τη δική σας διαφημιστική εταιρεία REVERSE.
Τι δυσκολίες αντιμετωπίσατε και πως τις λύσατε?
Δύο δυσκολίες αντιμετώπισα:
- Η πρώτη ήταν να δουλέψω αντίθετα με τα όσα συνηθίζονταν στη διαφημιστική αγορά και θεωρούσα, από τότε, ότι οδηγούσαν στην καταστροφή της. Αρχή μου είναι η απόλυτη διαφάνεια στις συναλλαγές. Χωρίς επιστροφές, bonus τζίρου και προμήθειες. Οι πελάτες ήξεραν τι χρέωνα για τη δουλειά μου κι αυτό ήταν όλο. Αυτό όμως δεν μπορούσε να κουμπώσει εύκολα σε ένα πλαίσιο που δούλευε αλλιώς. Πάντως όταν θες βρίσκεις τρόπο. Και τον βρήκα, προς όφελος και δικό μου και των πελατών. Είμαι φανατικός του win-win και όταν κάνω μια επαγγελματική πρόταση σκέφτομαι πρώτα τι θα κερδίσει ο άλλος.
- Η άλλη δυσκολία ήταν και είναι το βλακώδες νομικό πλαίσιο που δεν ξέρει πώς γίνονται οι δουλειές το 2014 και εμποδίζει μια διαφημιστική από το να επεκταθεί ή να αποκτήσει διεθνή προσανατολισμό. Θυμάμαι πόσο κουράστηκα να πείσω εφορίες και πολεοδομία ότι όταν κάνεις εκδόσεις δεν έχεις και τυπογραφείο! Στήνεις ηλεκτρονικά το έντυπο και το τυπώνεις σε κάποια εταιρεία γραφικών τεχνών. Δεν μπορούσαν να το καταλάβουν! Το κράτος είναι ο μανιακός δολοφόνος της επιχειρηματικότητας. Βάζει τόσο πολλά και τόσο ανόητα εμπόδια που είναι άθλος να κάνεις απλά τη δουλειά σου.
Αν θα δίνατε 5 συμβουλές / tips σε νέους επιχειρηματίες όσον αφορά το πώς πρέπει να διαχειριστούν το Marketing και τη Διαφήμιση της νέας τους εταιρείας, ποιες θα ήταν αυτές;
- Να λένε αλήθεια. Να μην βάζουν “σάλτσα” περιγράφοντας το προϊόν ή την υπηρεσία τους με ιδιότητες που δεν έχει. Να παρουσιάσουν, με γοητευτικό βέβαια τρόπο, αυτό που ακριβώς είναι.
- Να στοχεύουν καλά στο κοινό τους. Τα περισσότερα πεταμένα λεφτά στη διαφήμιση πηγαίνουν σε μαζικές ενέργειες χωρίς σωστή στόχευση.
- Να τολμούν δημιουργικά. Μια βαρετή διαφήμιση δίνει την πληροφορία ότι και το προϊόν είναι βαρετό.
- Να προσφέρουν εξατομικευμένες υπηρεσίες. Κανένας πελάτης δεν μοιάζει με κάποιον άλλον.
- Να είναι proactive. Να τηλεφωνούν πριν τους τηλεφωνήσουν.
Και μία 6η: να ακούν όλες τις συμβουλές αλλά στο τέλος να εμπιστεύονται το ένστικτό τους.
Για να γίνει σωστή προώθηση μιας εταιρείας χρειάζονται πολλά χρήματα; Η μπορεί κάποια με μικρό budget να προβάλει τη δουλειά της με αξιοπρέπεια;
Ένα έξυπνο μήνυμα μπορεί να γίνει viral με μηδέν κόστος. Όμως, η ευφυΐα δεν μπορεί να υποκαταστήσει τα πάντα. Θυμάμαι έναν υποψήφιο πελάτη, ο οποίος έμαθε ότι διαφήμιζα με επιτυχία έναν Όμιλο Ιδιωτικής Εκπαίδευσης και μου ζήτησε να κάνω το ίδιο και για εκείνον. Ήθελε ένα έξυπνο, πρωτότυπο και με concept τηλεοπτικό σποτ, το οποίο να διαρκεί… 12 δευτερόλεπτα και να αναφέρει και τις 20 ειδικότητες που προσέφερε η Σχολή του! Φυσικά δεν συνεργαστήκαμε. Κάθε καμπάνια έχει το κόστος της ανάλογα με τις προδιαγραφές. Το πανελλήνιο λανσάρισμα ενός προϊόντος ευρείας κατανάλωσης χρειάζεται κάποιες εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ. Ένα πιο στοχευμένο προϊόν που θα κινηθεί διαδικτυακά μπορεί να προβληθεί αξιοπρεπώς και με 20.000 ευρώ.
Πιστεύετε πως οι νέοι επιχειρηματίες μπορούν να «τα καταφέρουν» στην Ελλάδα; α) Να επιβιώσουν και β) Να καταφέρουν να έχουν κέρδος.
Μπορούν να τα καταφέρουν αν η Ελλάδα αλλάξει. Όσο διατηρείται η γραφειοκρατία, η δαιδαλώδης παλαιολιθική νομοθεσία, η υπερφορολόγηση, η διαφθορά του δημοσίου, η θεσμική ανομία και η τραγική αργοπορία στην απόδοση δικαιοσύνης, οι επιχειρήσεις θα κλείνουν, θα μετακινούνται σε πιο φιλικές χώρες ή θα βρίσκονται μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας. Μια ελληνική επιχείρηση μπορεί να έχει κέρδος μόνο αν έχει ένα πολύ ανταγωνιστικό πλεονέκτημα ή αν δουλεύει με το εξωτερικό. Αλλιώς, μόλις και μετά βίας θα βγάζει τα έξοδά της. Η Ελλάδα στραγγαλίζει την επιχειρηματικότητα.
Η εταιρεία σας έχει συνεργαστεί με Startups;
Έχω συνεργαστεί με νέες εταιρείες στον χώρο της παραγωγής ταινιών, των γραφικών τεχνών και του design. Βέβαια, ήξερα τους επαγγελματίες από παλιότερες συνεργασίες μας οπότε είχα εμπιστοσύνη στη δουλειά τους.
Σαν πολιτικός και Πρόεδρος του κόμματος «Δημιουργία, ξανά!», πιστεύετε πως η επιχειρηματικότητα είναι ένας τρόπος να εξελιχθούμε, να αναπτυχθούμε και να βγούμε ζωντανοί από την κρίση;
Η επιχειρηματικότητα, κυρίως η εξωστρεφής, είναι ο ΜΟΝΟΣ ΤΡΟΠΟΣ για να αναπτυχθούμε. Μόνο η επιχειρηματικότητα δημιουργεί παραγωγή και, φυσικά, θέσεις εργασίας! Όμως στην Ελλάδα ο όρος έχει συκοφαντηθεί επειδή “σουξέ” είχε η κρατικοδίαιτη επιχειρηματικότητα την οποία ο Έλληνας θεωρεί, και δικαίως, ότι συνέβαλε στην εξαθλίωσή του.
Οι Έλληνες επί 40 χρόνια περίμεναν από τον πατερούλη, το κράτος, να τους φροντίσει. Κι επειδή το κράτος είναι εξ ορισμού κάκιστος επιχειρηματίας ακόμα και εκεί που είχε μονοπώλιο, δημιουργούσε τερατώδεις ζημιές. Υγιής επιχειρηματικότητα υπάρχει μόνο σε υγιές θεσμικό πλαίσιο.Όταν οι κανόνες του παιχνιδιού ισχύουν για όλους. Αυτό αγωνιζόμαστε να καθιερωθεί στη χώρα. Και έχουμε όλο το λαμογιακό, κρατικιστικό, πελατειακό σύστημα απέναντί μας.
Η “Δημιουργία, ξανά!” τι προτάσεις έχει για τις νέες επιχειρήσεις, την επιχειρηματικότητα και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι νέοι επιχειρηματίες;
- Απλοποίηση και εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας.
- Φορολογία flat tax 15% για όλα τα είδη των εταιρειών.
- Απαλλαγή των νέων επιχειρήσεων από τη φορολογία τα πρώτα 3 χρόνια ή μέχρι 100.000 ευρώ τζίρο.
- Κατάργηση της προκαταβολής φόρου και κάθε φόρου σε μη εισόδημα.
- Αναγνώριση όλων των εξόδων.
- Ίδρυση εταιρειών διαδικτυακά και έναρξη δραστηριότητας σε λίγες ώρες.
- Καθιέρωση της ηλεκτρονικής υπογραφής σε κάθε συναλλαγή με ιδιώτες ή το Δημόσιο.
- Κατάργηση του συστήματος των αδειοδοτήσεων. Ξεκινάς να δουλεύεις με υπεύθυνη δήλωσή σου και ελέγχεσαι αργότερα από πιστοποιημένους επαγγελματίες ελεγκτές. Το κράτος ελέγχει τους ελεγκτές με τυχαία δειγματοληψία.
- Κατάργηση του ΚΦΑ (πρώην ΚΒΣ).
- Απελευθέρωση της αγοράς εργασίας με την κατάργηση όλων των στρεβλώσεων της υπερρύθμισης.
- Καθολική χρήση του πλαστικού χρήματος για εταιρικές συναλλαγές.
- Καθιέρωση της διαιτησίας για εξωδικαστική διευθέτηση διαφορών.
Αν θα κριτικάρατε ένα πράγμα στους νέους πιο θα ήταν αυτό;
Δεν υπάρχει μια γενική κατηγορία “νέοι” με πανομοιότυπα χαρακτηριστικά. Υπάρχουν νέοι όλων των ειδών: δραστήριοι και νωθροί, δημιουργικοί και στείροι, ανοιχτόμυαλοι και στενοκέφαλοι, εργατικοί και τεμπέληδες, θαρραλέοι και τζάμπα μάγκες. Όπως σε όλες τις ηλικίες. Πάντως, αν κάτι με ενοχλεί σε πολλούς νέους είναι η απαξίωση που δείχνουν για πολλές επαγγελματικές δραστηριότητες του πρωτογενούς κυρίως τομέα. Νομίζουν ότι το μόνο επάγγελμα που υπάρχει είναι σύμβουλος ή στέλεχος επιχειρήσεων. Και προτιμούν να είναι άνεργοι παρά να δουλέψουν σε κάτι που το θεωρούν «παρακατιανό». Τους έχουν κακομάθει οι γονείς σ΄αυτό.
Αν υπάρχει ένα πράγμα για το οποίο είστε υπερήφανος για τους νέους ποιο είναι αυτό;
Οι περισσότεροι έχουν διεθνή κουλτούρα. Βλέπουν το μέλλον τους σε ένα ευρύτερο, υπερεθνικό πλαίσιο. Αισθάνονται Έλληνες, αλλά ταυτόχρονα πολίτες της Ευρώπης και του κόσμου. Είναι φορείς μια φρέσκιας Ελλάδας χωρίς τα φοβικά μεταπολεμικά σύνδρομα και χωρίς τον φατριασμό της μεταπολίτευσης. Η “Δημιουργία, ξανά!” έχει μεγάλη διείσδυση στους νέους διότι είναι ένα νεανικό κόμμα και σε ιδέες αλλά και σε μέσο όρο ηλικίας μελών!