Ο δρόμος προς τη δημιουργία μίας νέας επιχείρησης δε μοιάζει με το «κόκκινο χαλί», ούτε είναι στρωμένος με ροδοπέταλα, πόσο μάλλον σε μία τόσο δύσκολη περιόδο στην Ελλάδα. Ειδικά για κάποιον που επιχειρεί για πρώτη φορά, είναι γεμάτος πιθανά λάθη σε όλες τις πλευρές του. Μία λάθος κίνηση, ένας λάθος συνεταίρος ή ένα λάθος συμβόλαιο και τα πάντα μπορούν να καταρρεύσουν γύρω σου. Από τη στιγμή που παρ’ όλα αυτά «τα δίνεις όλα» για να ακολουθήσεις το όνειρό σου και να δημιουργήσεις τη δική σου επιχείρηση, καλό θα ήταν να γνωρίζεις τα πέντε πιο συχνά λάθη που κάνουν οι νέοι επιχειρηματίες και πώς να τα αποφύγεις:
1. Διαλέγουν λάθος συνεταίρο
Το να ανοίξεις επιχείρηση με τον καλύτερό σου φίλο μπορεί να ακούγεται καλή ιδέα -και δεν αποκλείεται να είναι. Πριν το αποφασίσεις όμως, εξέτασε ειλικρινά εάν ο φίλος σου έχει όντως τα απαραίτητα προσόντα για ένα τέτοιο εγχείρημα. Μπορεί ο άνθρωπος αυτός να μοιράζεται απόλυτα το πάθος σου για την ιδέα που έχεις, αλλά εάν δεν έχει την παραμικρή ιδέα για τη λειτουργία μιας επιχείρησης ή διαχειρίζεται άσχημα τα οικονομικά του, δεν είναι καλή ιδέα να επενδύσετε χρήμα και χρόνο για να ξεκινήσετε μαζί μια επιχείρηση.
Από την άλλη πλευρά, εάν βρεις έναν πιθανό συνεταίρο που έχει όλες τις επιχειρηματικές δεξιότητες του κόσμου, αλλά δεν τα πηγαίνετε τόσο καλά –δεν έχετε «χημεία», πάλι δεν είναι καλή ιδέα να προχωρήσετε μαζί. Η διαφωνία και η αντιπαράθεση δεν θα βοηθήσουν τη νέα επιχείρηση να «ανοίξει τα φτερά της».
Επομένως, πρέπει να συνεταιριστείς με κάποιον που έχει και τα δύο: δεξιότητες και χαρακτήρα.
2. Χάνουν την αγορά τους
Είναι αλήθεια πως όσο μεγαλύτερη είναι η αγορά σου, τόσο καλύτερες θα είναι οι πωλήσεις σου, απλώς λόγω του νόμου των μέσω όρων. Εάν όμως προσπαθείς να ευχαριστήσεις τους πάντες, θα χάσεις τους πάντες. Εάν ένα προϊόν είναι τόσο «γενικό», που δεν μπορείς να ορίσεις σε ποιους πρέπει να προωθηθεί, δεν θα ξέρεις που να απευθυνθείς. Επίσης, το να απευθύνεσαι στο ευρύτερο καταναλωτικό κοινό εξαλείφει από το προϊόν την αίσθηση της προσωπικής ανάγκης που παρέχουν τα εξειδικευμένα προϊόντα.
Επομένως, για τη βέλτιστη επιτυχία, να γνωρίζεις σε ποιόν πουλάς.
3. Δεν κάνουν προϋπολογισμό
Το να ξεμείνεις από χρήματα κάποια στιγμή στο επιχειρηματικό σου ξεκίνημα δεν θα είναι καλός οιωνός για το οικονομικό σου μέλλον. Για να αποφευχθεί αυτό, καλό είναι να έχεις προϋπολογισμό από την πρώτη μέρα και να τον ακολουθείς, αλλά και να βρίσκεις τρόπους τα χρήματα να «αυγατίζουν». Έχε επίσης υπ’ όψιν σου ότι σίγουρα κάποια στιγμή θα χρειαστείς ένα οικονομικό «μαξιλαράκι».
Επομένως, φρόντισε να το έχεις προϋπολογίσει.
4. Δεν κρατούν επαφή με τους πελάτες τους
Εάν δεν παίρνεις «ηχώ» από τους πελάτες σου, ειδικά στα πρώτα στάδια της επιχείρησής σου, δεν θα ξέρεις τι πάει καλά και τι όχι. Εάν οι πωλήσεις αρχίσουν να μειώνονται και δεν γνωρίζεις το λόγο, μπορεί να χρειαστεί αρκετός χρόνος –τον οποίο πιθανότατα να μην έχεις- για να καταλάβεις το γιατί, να διορθώσεις το όποιο λάθος και να αποκαταστήσεις την εικόνα του προϊόντος σου.
Επομένως, το να δείχνεις ενδιαφέρον για την ικανοποίηση και τη γνώμη των πελατών σου, σημαίνει ότι θα κρατάς τον «σφυγμό» της επιχείρησής σου και θα γνωρίζεις ακριβώς τι προσαρμογές πρέπει να γίνουν για να βελτιωθεί.
5. Εμπλέκουν τα συναισθήματά τους
Προφανώς τα συναισθήματά σου θα είναι ο κινητήριος παράγοντας στην επιχείρησή σου, αφού το πάθος που έχεις για την ιδέα σου, θα είναι και ο λόγος που ξεκινάς. Εάν όμως προσκολληθείς πολύ σε αυτό που κάνεις συναισθηματικά, ελλοχεύει ο κίνδυνος να «τυφλωθείς» απέναντι σε αλλαγές που ίσως χρειαστεί να γίνουν για να επεκτείνεις την επιτυχία σου ή απέναντι σε μία ιδέα που μπορεί να πρέπει να αφήσεις πίσω, προκειμένου να επιδιώξεις ένα πιο βιώσιμο μέλλον.
Επομένως, μην ξεχνάς ότι η επιχείρησή σου είναι απλώς αυτό που κάνεις, όχι αυτό που είσαι!