Ένα συνδυασμό online και offline καναλιών υιοθετούν οι Έλληνες καταναλωτές, προκειμένου να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους. Ειδικά σε ό,τι αφορά σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων, μεταξύ των οποίων τα προϊόντα πληροφορικής, οι μικρές οικιακές συσκευές και οι κατηγορίες ένδυσης και παιχνιδιών, ο Έλληνας καταναλωτής επιλέγει το πολυκαναλικό αγοραστικό ταξίδι. Η “οmni-channel” συμπεριφορά για βασικά προϊόντα αποτελεί παγκόσμια και ευρωπαϊκή τάση. Η τελευταία έρευνα της GfK – FutureBuy σε online κοινό αποτυπώνει αυτήν την τάση και στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας για το 2017, οι Έλληνες καταναλωτές, χρησιμοποιούν τόσο το κατάστημα όσο και online πηγές κατά τη διάρκεια του αγοραστικού τους ταξιδιού. Συγκεκριμένα, επιλέγουν την “οmni-channel” αγοραστική οδό για την ένδυση σε ποσοστό 51% (Ευρώπη: 52%), τις μικρές οικιακές συσκευές με 41% (Ευρώπη: 41%), τα παιχνίδια: 41% (Ευρώπη: 49%), τα είδη πληροφορικής: 40% (Ευρώπη: 40%), τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες: 36% (Ευρώπη: 33%), τα smartphones/κινητά τηλέφωνα: 34% (Ευρώπη: 35%), τις συσκευές τηλεόρασης και βίντεο: 32% (Ευρώπη: 40%), τις μεγάλες οικιακές συσκευές: 31% (Ευρώπη: 37%), τα είδη προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς: 30% (Ευρώπη: 29%), τα wearables (π.χ. Fitness & Health Trackers): 28% (Ευρώπη: 38%)
Όπως προκύπτει, πάντως, από την έρευνα, τα φυσικά καταστήματα διατηρούν την κυρίαρχη θέση τους στις προτιμήσεις των καταναλωτών. Συγκεκριμένα, σχεδόν οι μισοί Έλληνες καταναλωτές (47%) ανέφεραν ότι αρχικά έψαξαν τα προϊόντα online και αργότερα επισκέφτηκαν το κατάστημα για να τα αγοράσουν (“webrooming”). Στο μεταξύ, σε ποσοστό 24% πρώτα έψαξαν για ένα προϊόν σε κατάστημα και έπειτα το αγόρασαν online (“showrooming”).
Αγορές στο κατάστημα
Ανάμεσα σε εκείνους που επέλεξαν να αγοράσουν ένα προϊόν σε κατάστημα, σχεδόν οι μισοί ανέφεραν ως κύριο λόγο τη δυνατότητα να δουν το προϊόν πριν το αγοράσουν. Ως δεύτερος λόγος αναφέρθηκε η στήριξη των τοπικών επιχειρήσεων (34%), με τη δυνατότητα να παραλάβουν τα προϊόντα νωρίτερα να έρχεται τρίτη σε σημαντικότητα (29%).
Όσον αφορά τους Leading Edge Consumers (LEC) η προσωπική αλληλεπίδραση με το προϊόν στο κατάστημα αποτελεί σημαντικό παράγοντα, ενώ ακολουθεί η ευκολία επιστροφών (35%) και η ταχύτητα αγορών (32%). Μάλιστα, η δυνατότητα να δουν το προϊόν πριν το αγοράσουν, καθώς και η στήριξη των τοπικών επιχειρήσεων είναι εξίσου σημαντικές για την γενιά Y (ηλικία 28-37) και X (ηλικία 38-52). Η δυνατότητα να παραλάβουν τα προϊόντα νωρίτερα (32%) έρχεται τρίτη στους καταναλωτές της γενιάς X, σε αντίθεση με την ευκολία επιστροφών (29%) μεταξύ των καταναλωτών της γενιάς Y.
Οnline αγορές
Η έρευνα δείχνει, εξάλλου, ότι, για τους καταναλωτές που αγόρασαν ένα προϊόν διαδικτυακά, η εξοικονόμηση χρημάτων είναι μακράν ο πιο κοινά αναφερόμενος παράγοντας, καθώς επιλέχθηκε σε ποσοστό 62% στους online αγοραστές και σε ποσοστό 55% ανάμεσα στους LEC. Ο ίδιος λόγος αναφέρεται, επίσης, μεταξύ των αγοραστών FMCG (63%). Η ευκολία στην αγορά έρχεται δεύτερη (32%), ενώ ανάμεσα στους LEC οι καλύτερες επιλογές πληρωμής αναφέρονται πιο συχνά σε ποσοστό 37%.
Στο μεταξύ, οι ψηφιακές συσκευές καθίστανται όλο και πιο απαραίτητες στην αγορά καθημερινών καταναλωτικών αγαθών. Πέντε στους δέκα ερωτηθέντες συμφωνούν με τη δήλωση “Η φορητή συσκευή μου (smartphone ή/ και tablet) γίνεται ολοένα και πιο σημαντικό εργαλείο για τις αγορές μου”, σε σύγκριση με το αντίστοιχο ποσοστό για την Ευρώπη, που φτάνει το 31%. Η σπουδαιότητα της φορητής συσκευής είναι ακόμα πιο καθοριστική (52%) στο κοινό των καταναλωτών της γενιάς Y. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το εύρημα της έρευνας που διαπιστώνει ότι τέσσερις στους δέκα θεωρούν ότι “τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν καταστεί εξίσου σημαντικά με άλλες πηγές πληροφοριών” σχετικά με τις αποφάσεις αγορών (σε αντίθεση με 26% των Ευρωπαίων καταναλωτών), ενώ το συγκεκριμένο ποσοστό ανεβαίνει στο 71% μεταξύ των LEC.
sepe.gr